Školka čte dětem
Předčítání má pro emocionální vývoj dítěte a formování jeho komunikačních schopností a návyku číst si v dospělosti obrovský význam. Pravidelné předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí. Právě proto je společné čtení vítanou formou moudrého kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou.
Když dítěti pravidelně čteme, rozvíjíme tak jeho znalosti, představivost, rozšiřujeme slovní zásobu, vybavíme ho i emočním nábojem, který mu dává nezaměnitelná, silná vazba s rodičem. Dáváme mu také pocit bezpečí a rituál, který je pevným záchytným bodem. Hlasité předčítání v přátelské atmosféře je spolehlivý a účinný způsob, jak se může čtení stát pro dítě stejně přitažlivé, či dokonce přitažlivější, než televize a počítačové hry. Pravidelné čtení pohádek velmi usnadní dětem přechod ze školky do první třídy. Budou mít kladný vztah ke slovům a textům.
Dětem ve školce čteme pohádkové příběhy každý den, minimálně při poledním odpočinku. V každé třídě mají děti k dispozici mnoho knih, které si mohou během dne prohlížet. Využívají při tom svou fantazii a podle obrázků si vytváří vlastní příběhy. Rodiče mohou sledovat na nástěnce v šatně, kterou knihu právě čteme.
Co přináší pravidelné čtení dětem:
• uspokojuje nejdůležitější emoční potřeby dítěte
• podporuje psychický rozvoj dítěte a posiluje jeho sebevědomí
• rozvíjí jazyk, slovní zásobu, dává svobodu ve vyjadřování
• formuje návyky pro čtení a psaní
• učí samostatnému myšlení – logickému a kritickému
• rozvíjí představivost, zlepšuje soustředění a trénuje paměť
• přináší všeobecné znalosti, ulehčuje učení a pomáhá dosáhnout úspěchů ve škole
• učí děti hodnotám (rozlišování dobra od zla)
• rozvíjí smysl pro humor a je výbornou zábavou
• je prevencí patologických jevů
• podporuje získávání vědomostí po celý další život